Prylbloggen
Svenska Cycling Plus
Okategoriserade

En gammal cruiser, en svets och en neo-mod

Detta är precis såna grejer som får Prylbloggen att nicka gillande. Tag en gammal Kona Humuhumunukunuku apu´a – en cruiser-klunker byggd kring en obsolet hjulstorlek, bromsad av obsoleta bromsar och försedd med en obsolet lackering. Rulla in den i en workshop driven av Burnsey på Oddity Cycles och starta upp svets, ambition och se vad som händer. Något sådanthär:

Och slutresultatet ser ut såhär:

Prylbloggen har själv funderat på att modda sin egen Humu på ett liknande sätt: kontakter med hög kunskap inom svets, metallfabrikation och tillverkning tillsammans med en välutrustad verkstad finnes, så det som återstår för PB är att jaga rätt på ramdetaljerna som krävs för att kunna montera ett skivbromsok på baktriangeln. Paragon Machineworks är en firma som specialiserat sig mot den boomande cottage-industrin inom handjagade customcyklar i Staterna och i stort enbart tillverkar alla de dropouts, fästen och annan materiel (kapsylöppnare) som krävs för att svetsa ihop ramrören med varandra till en fungerande ram. Och som tar väldigt lång tid att maskinera fram själv. Så de har ett knippe med olika bromsfästen som kan tänkas fungera:

Kort, Paragon är ett one-stop-shop för alla som ämnar tillverka en cykelram och djupt inbäddad i den kontemporära customscenen i USA. Som de i stort sett varit sedan grundaren Mark Norstad startade upp firman 1983 i sina föräldrars källare. Listan på delar de tillverkar – enbart ramdelar – är bortom diger. Dessutom är företagets logga grym.

Nu får ni ursäkta mig, jag måste hitta rätt delar för att modda min gamla Klünker…

Läs mer på Oddity Cycles hemsida

Läs mer och beställ alla delar du behöver för att löda ihop din första ram här från PMW

Erol Orhun
Nyfiken, frågvis, vetgirig. Om allt och alla. Antal hjul är inte så noga, men fordon på två och fyra hjul har alltid spelat hårdare, högre och härligare på hjärtats strängar. Intresserad av allt som är intressant i världen. Första cykeln? En metallic-blå GX 2000 med halvmeters limp-sadel. Sedan en TBG, en Miyata, en Bridgestone, ett par Bottechia, en Kona... Och det var innan intresset fick verkshöjd på allvar. Skriver mest om prylar. För det är roligast.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.