Prylbloggen
Svenska Cycling Plus
Okategoriserade

Enve 45 och 65, ditt nästa hjulpar?

Enve med säte i Ogden, Utah, tillhör en handfull av de allra mest respekterade hjulmanufakturerna just nu. Som sådan tarvar deras produkter prislappar som alldeles för ofta är femsiffriga. Med nästan en trea först.

Men det är nya tider nu då Enve har släppt ett par modeller som ska sänka ingångspriset för en biljett till landet Enve. 45 och 65 heter de och siffrorna refererar till djupet hos kolfiberfälgarna. Ett par i allra högsta grad gångbara fälgprofiler.

Lika intressant och aktuell är den interna fälgbredden på 21 hälsosamma millimeter – ett stadigt fundament för dagens kontemporära däck som mäter runt 28 millimeter. Och vikten då? 1540g för förtifemman och 1620g för sextiofemmaren. Konkurrenskraftigt.

Bara att köpa då? Ja, priset ligger runt 20.000kr, fortfarande femsiffrigt, men med en tvåa först. En välkommen utveckling, för nästa gång så kanske de lyckas kapa ytterligare tiotusen från prislappen?

En(var) kan hoppas. Under tiden surfar vi till enve.com och specar upp ett par Foundation Collection.

View this post on Instagram

Introducing the Foundation Road Collection. ENVE's core aero and road technologies delivered to you in a U.S. made, $1600 package. ⁠ ⁠ Meet your new PR partner for road racing, time trials, and efforts off the front. With a shape derived from over a decade's worth of aero wheel development, the ENVE 65 is fast, stable and ready for your hardest efforts. ⁠ ⁠ The all-new ENVE 45 is the epitome of the modern road wheel. This 45mm deep wheelset is aerodynamically optimized and strikes a refined balance between stability, speed, and weight-savings. In addition, features like tubeless compatibility, and Wide Hookless Bead technology make the ENVE 45 the perfect choice for the rider who wants to ride all roads. ⁠ ⁠ To learn more about both of these wheels hit our profile link. #iRideENVE

A post shared by ENVE Composites (@envecomposites) on

Erol Orhun
Nyfiken, frågvis, vetgirig. Om allt och alla. Antal hjul är inte så noga, men fordon på två och fyra hjul har alltid spelat hårdare, högre och härligare på hjärtats strängar. Intresserad av allt som är intressant i världen. Första cykeln? En metallic-blå GX 2000 med halvmeters limp-sadel. Sedan en TBG, en Miyata, en Bridgestone, ett par Bottechia, en Kona... Och det var innan intresset fick verkshöjd på allvar. Skriver mest om prylar. För det är roligast.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.