Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Prylbloggen
Svenska Cycling Plus
Okategoriserade

Mavic ZAP – blast from the past

PB har gått djupt i kaninhålet som är Instagram. Allt som man någonsin har varit intresserad av finns representerat där i form av fina foton, färglagda med utsökt ljus till den mån att man nästan vill äta upp dem som en pralin.

Den senaste ögonkonfekten? Det här knippet foton på en superfin Look KG 176 med blyertspenne-tunna kolfiberrör utrustad med Mavic:s revolutionerande elektronistiska komponentgrupp ZAP. Mavic ZMS 8000. Eller rättare, bakväxeln var det. Framväxeln är en arkaisk historia – en del säger att den var fullfjädrat utvecklad och inte längre kunde förfinas mer… – som manövreras med en tidlös / retrodoftande mekanistisk spak fastbultad på nederröret:

Någonstans i Prylbloggens arkiv över cykellitteratur och parafernalia, ska honem/henom faktiskt ha en broschyr för Mavic ZAP. Måhända en blivande samlarpryl? Det tydligaste minnet från den här eran är när Prylbloggen åkte ut till ECI – Europeiska Cykel Importen – och vandrade omkring bland all italiensk cykellore, mjuk- och hårdvara. Och så stod den där. En Casati med Mavic ZAP. Helt otroligt. EN enhörning med regnbågsfjäll i manen. PB gick ett dussin varv runt denna exotiska skapelse med salvspår på golvet som måste vara kvar än idag – 25 år senare.

Mannen Med Prilla bakom kassan var dock mer dämpad i sin entusiasm:  Har inte lyckats få den att funka ute. Knappt den funkar i mekstället…”

Läs mer på CyclingTips hemsida

 

Erol Orhun
Nyfiken, frågvis, vetgirig. Om allt och alla. Antal hjul är inte så noga, men fordon på två och fyra hjul har alltid spelat hårdare, högre och härligare på hjärtats strängar. Intresserad av allt som är intressant i världen. Första cykeln? En metallic-blå GX 2000 med halvmeters limp-sadel. Sedan en TBG, en Miyata, en Bridgestone, ett par Bottechia, en Kona... Och det var innan intresset fick verkshöjd på allvar. Skriver mest om prylar. För det är roligast.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.