Prylbloggen
Svenska Cycling Plus
Okategoriserade

Ny gravelhoj från Cannondale?

Amerikanska Cannondale är en av branschens långkörare och en innovativ nytänkare. Vevarms-interface, vevlagerstandarder, elektroniska gaffelcontrollers, dämpare med ett och två ben unt so weiter. Det var därför ingen stor överraskning att C-dale gjorde en alldeles egen tolkning av den optimala freeroad-hojen – den radikala Slate.

Vi på CyclingPlus gillar Slate. PB har provat flera olika exemplar och funnit en pådrivande och uppeggande åkkaraktär inramad/pårullad av de trevligt trind-feta WTB-däcken på 650 gånger 47 millimeter. Men Slate har legat i ett högre prissegment. Cykelns unika Lefty Oliver är en orsak. Den mono-benade ”gaffeln” eller mer riktigt McPherson-struten, är på alla sätt en precisionsprodukt och bör snarast hängas ut på Moderna i Stockholm. Men gaffeln står också för en betydande del av cykelns prislapp.

Cannondale Topstone?

Så mot bakgrund av detta så verkar ryktet om en introduktion av en ny praktisk och plånboksvänlig gravel-jonne bära vikt. Cannondale Topstone sägs den heta. På en japansk site dök det upp en hel drös med foton på tre olika Cannondale:s som alla bestod av en alu-ram parad med en kolfibergaffel och sansade komponenter. Genomgående axlar fram och bak naturligtivs. Dessutom rullade alla tre på 700c-hjul. Toppmodellen verkar drivas meddelst SRAM:s 1X-grupp Apex medan de bägge andra Topstone bygger på Shimano-linor med tvenne främre kedjehjul. Noterbart är att toppversionen kommer med en dropper-stolpe direkt från fabrik. Ramen är också förberedd för vajer-/slang-dragning för en partypost på de bägge mindre dyra modellerna.

Läs mer här och använd Google Translate för att förstå. Visst ser cyklarna fina ut? Särskilt den i mörkt skogsgrönt

 

Erol Orhun
Nyfiken, frågvis, vetgirig. Om allt och alla. Antal hjul är inte så noga, men fordon på två och fyra hjul har alltid spelat hårdare, högre och härligare på hjärtats strängar. Intresserad av allt som är intressant i världen. Första cykeln? En metallic-blå GX 2000 med halvmeters limp-sadel. Sedan en TBG, en Miyata, en Bridgestone, ett par Bottechia, en Kona... Och det var innan intresset fick verkshöjd på allvar. Skriver mest om prylar. För det är roligast.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.