Prylbloggen
Svenska Cycling Plus
Okategoriserade

Plötsligt händer det – Continental GP 5000

Ja faktiskt. Efter fjorton år har tyska Continental lanserat en från grunden upp helt nyutvecklad version av det däck som många, många cyklister kallar för det mesta och bästa allround-däcket samtliga kategorier – GP 4000 II. Prylbloggen har själv ett par 4k i 28 millimeters bredd som är en utomordentligt trevlig bekantskap, särskilt på fälgar som är snudd på 22 millimeter breda internt. Med detta giftermål sväller däcken upp till en bra bit över 31 millimeters bredd. En helt otänkbar kombination för bara några år sedan, men numera helt i linje med hur progressiv “landsvägs”-scenen är idag.

Äntligen!
Continental GrandPrix 5000 TL – slanglöst nu också okey och erkänt från Continental själva

 

Nå, den nya generationen heter GP 5000 och den största och kanske mest välkomna nyheten är att traditionella Conti nu erbjuder en TL-variant av däcket. Det är alltså kompatibelt för slanglösa setup:s.

För traditionalister finns GP5000 också i variant menad att synkas med innerslang – se ovan.

Men de hårda siffrorna då? Med en nylanserad produkt finns det alltid ett knippe siffror som pekar och indikerar på att det är en bättre version än generationen före. Så hur lyder dem?

Rullmotståndet sägs vara 12 procent minder, punkteringsskyddet har ökat med 20 procent (hur mäter man det med repeterbarhet och ordentlig vetenskaplig empirisk grund?) och i 25 millimeters bredd har vikten sänkts med 10 gram. Dessutom gör Continental gällande att komforten är förbättrad, dock utan att hänga några siffror på detta. Varianten som är tänkt att köras slanglöst ska uppvisa fem procents ytterligare sänkt rullmotstånd och lika mycket ökat punkteringsskydd. Samtliga siffror har man nått genom labtest i Continentals högkvarter i Korbach, Tyskland.

Continental:s gummiblandning Black Chilli har blandats om och märkets skyddsbälte mot punkteringar – Vectran Breaker – har setts över. Lazer Grip och Active Comfort Technology är två andra nyutvecklade teknologier som används för slutanvändarens bästa. Grand Prix 5000 finns i bredder från 23 millimeter upp till hela 32 (halleluja!) och väger från 200 gram upp till 290 gram för trettiotvåaren. Den slanglösa varianten väger in på 300 till 370 gram i bredder mellan 25 till 32. Det är intressant att notera att varianten som är tänkt att matchas med innerslang har en TPI – Threads Per Inch – på 330. Eller rättare sagt tre gånger 110 medan TL-varianten kommer in på 180. Alla storlekar och modeller finns tillgängliga i 650b / 27.5 såväl som 700c. Pris från cirka 60 euro för vanliga kanttrådaren och 75 för Tubeless-modellen.

Så. Då kör vi allihopa på GP5000 i fjorton år då till GrandPrix 6000 kommer!

Läs mer om ditt nästa däck här

 

 

 

Erol Orhun
Nyfiken, frågvis, vetgirig. Om allt och alla. Antal hjul är inte så noga, men fordon på två och fyra hjul har alltid spelat hårdare, högre och härligare på hjärtats strängar. Intresserad av allt som är intressant i världen. Första cykeln? En metallic-blå GX 2000 med halvmeters limp-sadel. Sedan en TBG, en Miyata, en Bridgestone, ett par Bottechia, en Kona... Och det var innan intresset fick verkshöjd på allvar. Skriver mest om prylar. För det är roligast.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.