Prylbloggen
Svenska Cycling Plus
Okategoriserade

Siffersalladen i cykelbranschen

Siffror. De beskriver alla aspekter av vår värld, inte minst i cykelbranschen. Ett exempel. XXX säger att nya YYY är utrustad med en ZZ procent styvare baktriangel jämfört med den föregående modellen. Mm. Det är säkert så. Uppmätt vetenskapligt och oändligt repeterbart på finkalibrerad utvecklingsapparatur efter ett noggrant utprovat testschema. Men mer utmanande att bedöma utan tillgång till en sofistikerad testrigg.

Men vi förstår varför sifferfokuset är så stort, för siffror ger en otvetydigt tydlig referenspunkt – från en tidigare mindre siffra till en nu större, bättre siffra. En styvare siffra.

Eller omvänt en mindre, lättare siffra om produkten Y har optimerats för lägre vikt. Optimera. Där är ett ord som slängs kors och tvärs alldeles för lättvindigt. Det är ämne för en annan blogg.

Men siffersalladen i cykelvärlden är svårartad – särskilt när det rör sig om en lansering av en ny modell. Cykeln XYZ är si och så många procent / grader / gram / watt mer eller mindre bättre och effektiv. CYP har deltagit i otal lanseringar av en ny generation cykel, där presentatören rasslar igenom ark efter ark efter ark av noggrant förberedda Excel-dokument, dokument som man ofta behöver digestera, processa och internalisera i sin egen takt. Och framför allt i lugn och ro. När allt kommer omkring så kan man bara assimilera så mycket information för en given tidsperiod.

Aerodynamik är ett sådant – komplicerat – område. PB har suttit igenom många föredrag om vind kontra cyklist. Vindtunnelprestanda i en viss riktning och snedställdhet gentemot cykel ger en rak, enkel siffra som betyder ”bättre”. Hävdar tillverkaren. Och visst kan det vara så. Det är bara vanskligt att verifiera i den icke-kontrollerade världen där atmosfären blåser i den riktning som den vill. Och där de allra flesta cyklisterna inte idkar framfart i den för cykelbranschen överenskomna hastigheten för att visa på ökad aerodynamisk effektivitet: 40km/h eller mer.

Relevant? Javisst och framförallt om du bedriver kampanj i ett av WorldTour-lagen i den yppersta stratosfären av cykeltävlan. För oss andra? Javisst, ändå och trots allt. Vi må cykla långsammare, men kan ändå räkna hem halare hårdvara.

XXX är på intet sätt ensam om detta, även om de har nycklarna till en egen vindtunnel och har får man anse på fötterna för aero-numren de för upp i sin kommunikation med cykelvärlden. Siffror är enkla att dra och förståelsen är snudd på hundra procentig. En ram som väger ett par hundra gram mindre än i sitt tidigare utförande väger mindre. Liksom. Och en cykel som presterar bättre siffror i vindtunneln är väl… bättre? Eller? Det är svårt att substantiera dessa hävdelser utan en egen vindtunnel. Eller så får vi ta en roadtripp ner till Toyota i Köln och låna be om tunneltid hos dem… Eller Ferraris kanske. Men baserat på hur mediokert märkets tvenne bilar gör i från sig i Formel1 så kanske vi hoppar dem och kör till Mercedes-AMG i Brackley istället. De vinner ju allt nu.

Men som vi tidigare har skrivit så får vi i en vindtunnels plats, ta det näst-bästa: rulla ut underverket i verkligheten och smaka på intrycken den levererar. Från styre, sadel och pedaler.

Erol Orhun
Nyfiken, frågvis, vetgirig. Om allt och alla. Antal hjul är inte så noga, men fordon på två och fyra hjul har alltid spelat hårdare, högre och härligare på hjärtats strängar. Intresserad av allt som är intressant i världen. Första cykeln? En metallic-blå GX 2000 med halvmeters limp-sadel. Sedan en TBG, en Miyata, en Bridgestone, ett par Bottechia, en Kona... Och det var innan intresset fick verkshöjd på allvar. Skriver mest om prylar. För det är roligast.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.