Sonder + Pinion
En intressant upptäckt, i alla fall för Prylbloggen, är brittiska Sonder. Sonder tillhör Alpkit-imperiet och saluför som sådant högst konkurrenskraftigt materiel inom cykelgebitet.

Faktum är att firmans produkter är så pass klok-konstruerade att PB själv funderar på att lägga en order på ett Sonder Camino-ramset, för att apteras i daglig tjänst. Priset är attraktivt, likaså ramens sammansättning och visuella utseende och då vi sitter på ett par Fulcrum-hjul som skulle passa som hand-i-handske hovrar vi med fingret ovanför beställ nu-knappen…
Men det som fick oss att reagera är denna fina allround-hårdsvans. Tillverkad i titan, rullandes på 29-or och med kugghjulen huserade i en växellåda från tyska Pinion. Priset är satt efter germansk precisionstillverkning, men Prylbloggens erfarenhet av Pinion är att gearboxen levererar propulsion som är det närmaste vi upplevt en traditionell drivlina. Och det är ett mycket gott omdöme.
Jämfört med Rohloff (som vi alltid upplevt har varit ett svar i väntan på en fråga – kanske är e-cyklarnas definitiva genombrott den nisch som Rohloff väntat på?) är skillnaden tydlig. Rohloff mer drag – Pinion mindre drag. Om HiFi-analogin tillåts är det som att ännu en slöja har dragits bort från högtalarna. Signalen är tydligare, fiolerna spelar finare, klarinetterna hörs klarare och dirigentens order översätts mer direkt. Till bakhjulet.
