Prylbloggen
Svenska Cycling Plus
Okategoriserade

Specialized lanserar superlätt, superlimiterad landsvägssko – EXOS 99

Och 99, vad står det för? Ja, gram som i ynka 99 gram lätt för en EXOS 99 i storlek 42. Hur mycket – eller lite – är det egentligen? Prylbloggen började i alla fall jämföra med hamburgare, en 90-grammare plus ett par skivor lök borde väl ringa in på runt 100 gram? En liknelse som aldrig tidigare gjorts i hela velo-världen törs vi gissa…

Såhär beskriver Specialized själva EXOS och den till 500 par limiterade och fjädervikt-lätta EXOS 99:

Nu lanserar vi nya landsvägsskon S-Works EXOS – en överlägsen utmanare när det gäller låg vikt. Vi har skalat bort allt utom det absolut nödvändigaste, samtidigt som skon fortfarande har alla de fördelar som du förväntar dig av en S-Works-modell, som maximal styvhet och effektivitet, komforten från Body Geometry och ett pålitligt spänne. Resultatet är en super-sko på 150 gram (storlek 42). Våra proffscyklister tävlade med S-Works EXOS redan under Tour Down Under och öste massor av beröm över skorna och känslan.”

Vi släpper dessutom extremt lätta S-Works EXOS 99 –  en revolution när det gäller prestanda och teknologi inom landsvägsskor. Vi har slagit knut på oss själva och använt alla våra ingenjörsknep för att få till en sko under 100 gram (storlek 42), utan att kompromissa med prestandan. Alla detaljer, från kolfibersulan till materialet och mönstret på skosnörena, har finjusterats och omarbetats in i minsta detalj.  

S-Works EXOS 99 är en sko som är oerhört svår att tillverka. Därför kommer vi bara att göra 500 par av dessa – totalt någonsin. Dessa 500 par kommer att bli tillgängliga genom förbeställning via butik.”

Och så då priserna…

Rekommenderade butikspriser

S-Works EXOS          5 399:-

S-Works EXOS 99     6 999:-

Läs mer på Specialized:s hemsida.

 

Erol Orhun
Nyfiken, frågvis, vetgirig. Om allt och alla. Antal hjul är inte så noga, men fordon på två och fyra hjul har alltid spelat hårdare, högre och härligare på hjärtats strängar. Intresserad av allt som är intressant i världen. Första cykeln? En metallic-blå GX 2000 med halvmeters limp-sadel. Sedan en TBG, en Miyata, en Bridgestone, ett par Bottechia, en Kona... Och det var innan intresset fick verkshöjd på allvar. Skriver mest om prylar. För det är roligast.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.