Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Prylbloggen
Svenska Cycling Plus
Okategoriserade

Specialized Turbo Levo – elektrisk trailsläde för alla stigar

Specialized har introducerat nästa generation Levo – nu kallad Turbo Levo. Och det är nästan enklare att beskriva vad som inte har förändrats, uppdaterats och från grunden konstruerats om. Så vi börjar med det. Cykeln är fortfarande elektrifierad (duh) men utöver det fått sig en total översyn modell tänka-utanför-boxen. Det blir lätt så när man som Specialized har ett batteri (haha! reds. anm.) med ingenjörer i ett kontor i Cham, Schweiz vars enda uppgift är att klura ut den bästa tänkbara elektrifierade mountainbiken som kunnas kan.

Och de började med det redan innan Turbo Levo ens var ett koncept på en mood wall. 19 ingenjörer inom mjuk- och hårdvara arbetar inom vad Specialized kallar för sitt Turbo Innovation Center och deras uppgift är att konstruera de bästa tänkbara lösningarna för e-bike. Vilket i sin tur innebär att Turbo Levo är en elektro-mtb tillverkad med en motor, batteri och styrelektronik som är måttsydda just och enbart för den. Förutsättningarna är alltså de bästa tänkbara.

Och det är inte bara den batteridrivna delen av Turbo Levo som är mumma för kunskapstörstande. En underdrift. Den mekaniska biten är lika intressant. Utvecklingen av Levo har nämligen dragit stor nytta av det utvecklingsarbete som Specialized gjorde inför den tidigare i år lanserade Stumpjumper. En klassiker som är värd ett eget kapitel när historien om mountainbiken kommer skrivas. Det DNA som utgör grunden för Stumpjumper ligger också i botten för bland annat de geometriska förändringar man genomfört.

Ett exempel är hjulstorleken. Turbo Levo levereras till skillnad från den förra generationen Levo, enbart med 29 tums-hjul skodda med 2.6-tumsdäck. Specialized säger att de testat drösvis med däck i en pyttipanna av storlekar åt alla håll, bredd och kanter, men att 29:or ger den bästa kombinationen av precision, över-rull, stöd och grepp. Men ram och gaffel accepterar 650b-hjul med däck officiellt upp till 2.8 tums bredd. Med en ramfiness kallad FlipChip går det att laborera med cykelns BB-höjd, eller vevlagerhöjd.

Turbo Levo FSR S-Works Carbon 29 – Rekommenderat pris 114.999 kr

Tittar man på foton av Stumpjumper och Turbo Levo är liknelsen slående. Levo lånar den nya asymmetriska sidostaget som knyter samman sadelröret med toppröret. Resultatet? En dramatiskt styvare ram vilket innebär att dämparen är bättre isolerad från destruktiva sidokrafter och friktion. I och med att förankringspunkterna är så robusta, ger det dämparen bästa möjliga förutsättningar att hantera de krafter som man *vill* att den ska hantera.

Men geometri var det. Den följer tidens trend som stavas längre, slackare med en lägre tyngdpunkt och en kortare, mer tight baktriangel. Man har också bumpat upp slaglängden bak till 150 millimeter som matchar framgaffelns 150 millis slagväg. Samtliga kommer med gaffel och dämpare som fintrimmats för en kinematik som är lit emer progressiv i slutet av slaget för att undvika de där skelett-skakande genomslagen. RX-tune kallas det – Recommended Experience. Bakdämparens dimensioner eye-to-eye är numera standardiserade.

Ja, ni märker. Och vi har knappt skrapat på ytan.

Motorn heter 2.1 och är en vidareutveckling av den tidigare 1.3. Specialized har samarbetat med marknadsjätten inom automotive – Brose. Ett exempel är att företagets elmotorer monteras i de nya elektriska taxi-bilarna i London. Men Turbo Levo var det. På något sätt har Specialized lyckats att minska motorns storlek med 15 procent men som har större magneter och är mer värmetålig. Och den är lättare. Äta kakan och ha den kvar?

Hela 400 gram har man sparat genom att skippa motorfästet och dra fast motorn direkt mot ramen. När vi talar om vikt kan vi nämna att Turbo Levo med aluminium-ram – Levo och Levo Comp – väger mindre än den förra generationen S-Works Levo med kolfiberram… Utveckling någon? Motorkåpan är tillverkad av magnesium och bidrar till att motorn är 400 råa gram lättare än 1.3:an.

Turbo Levo FSR Expert Carbon 29 – rekommenderat pris 85.999 kr

Motorn är mer kraftfull och levererar som mest 560 watt och förstärker en cyklists input med 410 procent över de 380 procent som den tidigare generationens 1.3:a hade tillgängligt. Det nya batteriet ger upp till 40 procent längre räckvidd i samklang med rykande färsk mjukvara för att hålla koll på alla digitala watt, joule och elektroner.

Elmotorn 2.1 fortsätter att leverera kraft även vid hög kadens när konkurrenterna dyker nedåt.

För att stötta lite extra under igångdrag i branta backar, skickar elektroniken order om köttiga 90 newtonmeter vridmoment när man trampar mellan 10 till 40 varv i minuten. Vi kan säga att eder utsände noterade varenda en av dessa Nm när han med en hand på styret elektro-trampade rakt uppför Fiskartorpets skidbacke. Utan att bli andfådd. Eller bli störd av en väsnande elmotor för den delen. Brose-snurran skickar sina newton till vevpartiet via en tyst drivrem och jämfört med andra lösningar är det en positiv – och tyst – lösning. Dessutom reducerar den vibrationer.

 

En cool finess – som också kommer att hålla dig cool – är walk assist. En lösning där elmotorn hjälper till att vinscha upp cykeln för backen när du leder hojen bredvid dig.

Turbo Levo kommer med det nya M2-batteriet. S-Works och Expert-modellerna kommer med ett lithiumjon-batteri på 700Wh som förutom att väga 750 gram mer,  ger en 40 procent längre räckvidd jämfört med standard-batteriet på 500Wh som kommer på de andra varianterna av Levo.

Laddtider då? Runt fyra timmar för 500:ingen och sex för 700:ingen. Specialized säger att de medvetet valt längre laddtid för batteriets bästa. Man räknar med att de flesta cyklister kommer att ladda fullt under den mörka tiden på dygnet.

Turbo Levo FSR WMN 29 – rekommenderat pris 47.999 kr. För alla som gillar färg

CyclingPlus utsände slängde ett ben över sadeln och satte iväg nedför skidbacken. Av de tre lägena med tilltagande assistansnivå, rekommenderades vi att börja provsmakningen på nummer två. Och smaken var stark, fyllig och så positiv att vi behövde kalibrera om vår interna karta över hur hårt man egentligen behöver trampa för att cykla i skogen. Inte alls hårt visade det sig. Från fullt stopp kom motorn in på scen både mjukt och bestämt och schussade på när man började trampa igen. Guds Hand pratade Maradona om under fotbolls-VM 1986. Frågan är om inte Hans Hand är inblandad i elcyklar också. För det är så det känns. Man fullkomligen slungas iväg, som om ett helt kompani med beväringar skjuter på i ryggen.

Ja, det bär av nått in h-elvektriskt. Det reptilliknande i reptilhjärnan hittar på något konstigt sätt tid till att gotta sig åt att det finns ännu ett läge – ett kraftigare läge – att leka med. Turbo-läget. Ett läge som tidigare skrivits användes för att obekymrat snurra sig uppför Fiskartorpets brantaste dubbeldiamant-pist. Med en hand på styret.

Jag surfar stigen fram och försöker synka ben-watt med motor-watt. Till en början laddar jag på för mycket och är på vippen att understyra rätt fram i en kurva. Nytt försök. Var vaken och häng med när Brose:n växlar in och börjar mata på. Nu går det bättre. Det går så bra att jag stänger av hela systemet för en stund. Specialized:s dämplänkage/system FSR är en långkörare, med Horst-länkar, four-bar som ger en sällsynt närvarande och aktiv fjädring som intimt följer underlaget. Både upp och ner.

Om cykelns datahjärna kallt kalkylerar igenom sina algoritmer och portionerar ut newtonmeter ner till hundradelar och mjukt klipper av assistansen över 25 kilometer i timmen för att sedan väva in den igen på ett imponerande naturligt sätt, så är det motsatsen till vad CP:s utsände är: flinet sträcker sig från örsnibb till örsnibb och min cerebrala förmåga behöver sig en kraftig uppdatering av sitt OS för att hänga med Turbo Levo inställd på turbo-läget. Men vi talar ju om en cykel från framtiden – 2019 års modell – och en kolbaserad tvåbening härstammande från en alltför analog urtid…

Datahjärna förresten.

 Turbo Connect Unit – datahjärnan som styr allt 

Cykelns CPU heter Turbo Connect Unit och är utvecklad enkom för Levo. Den sitter monterad i den främre delen av toppröret. Den meddelar hur mycket laddning som är kvar i batteriet (10 LED-lampor indikerar detta) och vilket assistansläge som man har valt. Plus en av- och på-knapp. TCU:n länkar också upp cykeln via Bluetooth eller ANT+ till Specialized:s app Mission Control eller en display som monteras på styret: Turbo Connect Handlebar Display (TCD) som informerar om fart, distans, batteriets kondition, vilket stöttningsläge som är valt och så vidare.

App? Specialized lanserar samtidigt en rejält uppfräschad applikation för både användare av Android eller iOS. Firman säger att interfacet ska vara både mer intuitivt och mer användarvänligt.

Sett ur ett större perspektiv, så kan man sia lite i kaffesumpen och de säger att Specialized med genomtänkta e-hojar och helhetsgrepp kring folkfenomenet elektro-cyklar, innebär att ribban just blev upp-puttad på en ny, högre nivå.

Konkurrenter – over to you

 

Läs mer på Specialized:s hemsida 

Erol Orhun
Nyfiken, frågvis, vetgirig. Om allt och alla. Antal hjul är inte så noga, men fordon på två och fyra hjul har alltid spelat hårdare, högre och härligare på hjärtats strängar. Intresserad av allt som är intressant i världen. Första cykeln? En metallic-blå GX 2000 med halvmeters limp-sadel. Sedan en TBG, en Miyata, en Bridgestone, ett par Bottechia, en Kona... Och det var innan intresset fick verkshöjd på allvar. Skriver mest om prylar. För det är roligast.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.