Prylbloggen
Svenska Cycling Plus
Okategoriserade

Veckans gravelhoj – Merida Mission CX

Svensk-favoriten Merida har en ny modern generation CX-cyklar på programmet. Mission CX heter den och nu när #crossishere så riktar vi spotlighten lite närmare den här modellen. En modell som Merida själva säger både visar sig från sin bästa sida på CX-banan såväl som under träning och mer avslappnade och upptäckts-fokuserade åkturer. På grus, asfalt eller andra organiska eller icke-organiska underlag.

Merida Mission CX 5000

Bakgrunden och målet med den här nyutvecklade cross-plattformen är en intressant historia att läsa in sig på. Den förra generationen av cross-cyklar från Merida var en solid, rejäl och pålitlig partner för många olika syften – som cykeltypen ju inbjuder till  -men laggade lite efter tidens trend. FlatMount-bromsar till exempel.

Ergo – en helt ny generation med specifika milstolpar:

  • Att visuellt integrera modellen med den nuvarande line-upen med märkessyskon.
  • Att integrera de senaste broms- och axelstandarderna
  • Gott om utrymme för feta däck såväl som att minimera tå-överlapp vid styrutslag
För att nämna några. Slutmål? Ett verktyg för både de som tävlar på den högsta av den högsta nivån i CX, till oss som tränar, motionerar och sportpendlar. En multiversal-hoj.
Vilka material finns Mission CX i?
Kolfiber och aluminium. Geometrin är ny och optimerad och ramen är certifierad av UCI och får brukas i skarpt läge på av internationella cykelförbundet sanktionerade tävlingar. Jämfört med den äldre generationen är Mission CX utrustad med bromsok enligt standard FlatMount, de genomgående axlarna mäter 12 millimeter bak och fram (den förra hade en 15-millimeters axel fram) och vajerdragningen – kallad Smart Entry System – är intern och snyggt integrerad.
En annan finess är den bakre “bromsbryggan” som går att skruva bort. Varför det? Den fungerar som monteringspunkt för den som vill köra med stänkskärmar. Väljer man att cykla utan stänkor eller med en nätt Ass-Saver, så plockar man bort bryggan för ett renare utseende. Däcksutrymme finns för 35 millis-däck.
Vikten då? En Mission CX i storlek Medium tillverkad av kolfiber väger in på 885 gram för ramen och 402 gram för gaffeln. Konkurrenskraftigt. Modellsyskonet i aluminium? 1622 gram för en ram i storlek Medium och gaffeln 402 gram. Vevlager? SRAM press-fit PF86 eller ett Shimano press-fit BB71. Styrröret är koniskt för max styrka och min vikt och är hel-integrerat på modellen i kolfiber. Sadelstolpe i diameter 27.2 millimeter för svikt och låg vikt och ramen har fästen för två flaskhållare. Nått som inte var självklart för cykelcross-hojar en gång tiden. Filosofin var att ett CX-race körs i en dryg timma – har du tid att dricka kör du inte tillräckligt hårt, typ.
En intressant rad i materialet från Merida är att man medvetet valt lite mer utstickande färger för den här modellen, då CX-åkare är färgfulla figurer som ofta tävlar under en gråseg himmel. Ju mer och fler färgklickar desto bättre. Gillar man mindre extroverta kulörer finns de också, särskilt för de modeller som kommer beläggas med vardaglig pendlar-tjänst.
Men 15 bilder säger mer än femtontusen ord, så without further ado
Erol Orhun
Nyfiken, frågvis, vetgirig. Om allt och alla. Antal hjul är inte så noga, men fordon på två och fyra hjul har alltid spelat hårdare, högre och härligare på hjärtats strängar. Intresserad av allt som är intressant i världen. Första cykeln? En metallic-blå GX 2000 med halvmeters limp-sadel. Sedan en TBG, en Miyata, en Bridgestone, ett par Bottechia, en Kona... Och det var innan intresset fick verkshöjd på allvar. Skriver mest om prylar. För det är roligast.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.