Prylbloggen
Svenska Cycling Plus
Okategoriserade

Veckans gravelhoj – Specialized Crux

Jo vi vet. Med Diverge, AWOL, Sequoia och Roubaix så har Big S ett gäng modeller som har en helvetisk hunger på underlag med hack i skivan. Detta har givit Specialized utrymme att snäva av Crux mot ren CX – brinnande lungor och hopp med hoj på axeln under en frenetisk timma. Ett veritabelt rullande vapen för sandfållor, konstgjorda hinder och skinsuits alltså.

Men det är ändå något appellerande med en cykel som är så 100-procentigt fokuserad på rå-race. Och Crux har historia i grusliga sammanhang. Modellen har alltid varit en av de där självskrivna hojarna för alla och envar med grus i blick i allmänhet och gravellopp i synnerhet.

Det är därför Crux för 2019 är både intressant och relevant. Särskilt nu då crossäsongen står för dörren. Eller #crossiscoming som det heter numera…

I alla fall. Tre modeller med samma FACT 11r-kolfiberram (koniskt styrrör, intern vajerdragning och vevlagerstandard modell OSBB). Uppgiven ramvikt är 900 gram och 400 för gaffeln. Instegs-Crux:en är tillverkad i E5-aluminium. Gemensamt är skivbromsar med kaliprar som skruvas fast i ram och gaffel med FlatMount-standard och genomgående axlar i 100- och 142-millimeters bredd. Instegsmodellen Sport har hjul med snabbkopplingar och PostMount-fästen för bromsarna. Inga revolutionerande skillnader förutom de fejdade lackjobben som får våra ögon att flamma up av pojkaktig förtjusning. Färg är fett!

Toppmodellen heter S-Works och är en av få fabrikscyklar med Shimano Di2-drivlina, konfigurerad som Oneby. Ett DuraAce-reglage skickar signaler till en XTR 9050 Di2-bakväxel. Specialized:s egna S-Works Power-vevarmar är matchade ett kedjehjul från Praxis. Cykeln rullar på Roval-hjul med DT Swiss- och CeramicSpeed-inälvor.

Specialized S-Works Crux Di2: slink, slank och snabb

I och med att Crux är en så ren-destillerad CX-raket, så finns inga fästen för stänkskärmar eller allehanda pakethållare. Dock finns fästen för två vattenflaskor. En gång i tiden fanns det inte ens fäste för en på cykelcross-hojar. Geometrin speglar också Crux roll som rapp entimmes-hoj: vaken och alert för max fart.

Gemensamt för alla Crux:arna är 1X-transmission. Ett exempel på det är Crux Expert med SRAM Force:

Specialized Crux Expert

Ett annat Crux Elite med SRAM Rival 1:

Specialized Crux Elite

Instegsmodellen i Crux-programmet heter Crux Sport E5 och är tillverkad av aluminium:

Specialized Crux Sport

Kul att se Specialized gå lite galen med färg, fejdningar och kulörer. Svart är alltid svart, men blir lite för dödstråkigt i långa längden.

Läs mer på Specialized:s hemsida

Erol Orhun
Nyfiken, frågvis, vetgirig. Om allt och alla. Antal hjul är inte så noga, men fordon på två och fyra hjul har alltid spelat hårdare, högre och härligare på hjärtats strängar. Intresserad av allt som är intressant i världen. Första cykeln? En metallic-blå GX 2000 med halvmeters limp-sadel. Sedan en TBG, en Miyata, en Bridgestone, ett par Bottechia, en Kona... Och det var innan intresset fick verkshöjd på allvar. Skriver mest om prylar. För det är roligast.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.