Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

BLOGGMENY
Annons
Annons
Annons
Annons

Blast from the past

Richard Cunningham är kanske mest känd i branschen för att ha suttit bakom spakarna på tidningen Mountain Bike Action, men innan han gick över till att snickra magasin var han en respekterad rambyggare och mannen bakom firman Mantis. Mantis modell Pro Floater är allmänt ansedd som en av de tidigaste exemplen av en fram- och bakdämpad mountainbike – som faktiskt fungerade.

Mantis Pro Floater
Mantis Pro Floater

Modellens rykte är sådant att man i vissa kretsar fortfarande talar om den med vördnad i röst och glasartad blick – 25 år efter dess introduktion på marknaden. Pro Floater blev en sådan hit att Mantis inte kunde tillverka dem fort nog för att tillfredställa en köpstark skara cyklister som var redo för nästa blad i evolutionen av mountainbiken. De tidigaste exemplaren var utrustade med ett “sadelstag” i kromad högglans och är idag särskilt åtrådda på den anseliga retroscenen för MTB-parafernalia och hårdvara.

p4pb6403673

RC som Richard Cunningham kallas, tog klivet från pappers- till digitala medier 2011 när han skrev på för Pinkbike. Vilket för oss till ämnet för dagens bloggpost: RC plockar fram sin gamla Pro Floater ur garaget, tar en sväng i skogen och ser på den med moderna ögon. Mycket läsvärt och rikligt illustrerad med rejäla foton för varje och envar filur med minsta intresse för vår sports historia.

Richard Cunningham med Mantis Valkyrie
Richard Cunningham med Mantis Valkyrie

 

Erol Orhun
Nyfiken, frågvis, vetgirig. Om allt och alla. Antal hjul är inte så noga, men fordon på fyra och två hjul har alltid spelat hårdare, högre och härligare på hjärtats strängar. Intresserad av allt som är intressant i världen. Första cykeln? En metallic-blå GX 2000 med halvmeters limp-sadel. Sedan en TBG, en Miyata, en Bridgestone, ett par Bottechia, en Kona... Och det var innan intresset fick verkshöjd på allvar. Skriver mest om prylar. För det är roligast.

Lämna en kommentar