Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

BLOGGMENY
Annons
Annons
Annons
Annons

Har du besökt POC:s kontor? Ett inlägg om Cake

Ja, har du det någon gång? Företaget som Stefan Ytterborn byggde en gång i tiden hyser sitt kontor i en trevlig tegelbyggnad några få stenkast från Hellas-stigar och rullande landsvägar. Kontoret har högt i tak, är försedd med fönster vars apertur släpper in gott om ljus över alla de skrivbord, dataskärmar och människor som febrilt arbetar med att du ska kunna cykla ännu mer säkert i framtiden. Och åka skidor. Får ni en möjlighet att få en rundtur i det röda sekelskiftes-huset nere vid Danvikstull i Stockholm ska ni ta den.

Cake Kalk: Stefan Ytterborns nya produkt - eldriven och hungrig på korpulent terräng
Cake Kalk: Stefan Ytterborns nya produkt – eldriven och hungrig på korpulent terräng

Men Stefan Ytterborn. Han är inte längre inblandad i POC utan kör ett nytt företag som heter Cake. Ett företag vars idé är en eldriven motocross-hoj. Som heter kallas Kalk. Och nu hr de kommit så långt i arbetet att de har dragit skynket från sin kreation. Tyst, lätt och designad för att vara lika lättmanövrerbar som en modern mountainbike. Räckvidd? 80 kilometer. Toppfart? 80 kilometer i timmen.

Skärmavbild 2018-02-02 kl. 17.41.05 Skärmavbild 2018-02-02 kl. 17.41.12 Skärmavbild 2018-02-02 kl. 17.41.20 Skärmavbild 2018-02-02 kl. 17.41.32

En kant är en kant och en profil är en profil. En naken och stark-rå skandinavisk styling möter en drivina som får Greenpeace att göra vågen. Nästa generation Carla Carlquist kommer åka ljudlöst och isbjörns-vänligt. När får vi provköra Stefan? Vi lovar att ta med kaka till kaffet…

Skärmavbild 2018-02-02 kl. 17.41.45 Skärmavbild 2018-02-02 kl. 17.42.01 Skärmavbild 2018-02-02 kl. 17.43.09

Specs på Cake Kalk:

Motor:
– IPM
– 15kW topp/9kW kontinuerligt
– 42 newtonmeter vridmoment
– 3000 rpm

Batteri
– 18650 litium-celler
– 51.8 Volt
– 50 amperetimmar
– 2.6kWh

Controller
– Konfigurerad med tre olika körlägen
– Regenerativ förmåga och motorbroms går att ställa in
– Framtidssäkrad då den går att uppdateraup date ready

Ram
– 6061-aluminium, extrusion, CNC och svetsad.

Bodyn
– Kolfiber

Swingarm

– 6061-aluminium, extruderad ramprofil med länkage

Fjädring
Fram
– Inverterade gaffel som är luft/oljedämpad med 38-millimeters innerben för extra styvhet och styrka. 204 millimeters slaglängd – utvecklad av branschledaren Öhlins. Högfartskompression, lågfartskompression och lågfartsretur är inställbara.

Bak
– Öhlins TTX-dämparteknologi. Reservoar trycksatt med kväve, tre olika lägen för högfartskompresion och 16 för lågfartskompression. Sju lägen för lågfartsretur.

Bromsar
– Motorcykelstandard, ok med fyra kolvar, broshandtag i lättmetall och 220 millimeter stora bromsskivor som är 3.2 millimeter tjocka.

I sadeln
Styre
7050-aluminium, 800 millimeter brett, 20 millimeter rise, 31.8mm diamater.

Styrstam:
7075 aluminium-stam med integrerad instrumentpanel.

Styrlager
Hope

Säte
Utvecklad av Reconsider.

Hjul och däck
– 25 millimeters axlar
– Nav: tillverkade av 7075-aluminium “Power hubs™”
– Fälgar: 24 tum/50 millimeter 6061-aluminium, trippel-kammare
– Däck: 24-tum speciellt utvecklade för slitstyrka och minimalt slitage på stig och natur

Skärmar och sidostycken är tillverkade av kolfiber.

Alla lager är genomgående av SKF:s fabrikat.

Läs mycket mer på Cake:s hemsida och kolla in filmen där ett par MX-åkare smiskar fram längs med klapperstenskust. 

Erol Orhun
Nyfiken, frågvis, vetgirig. Om allt och alla. Antal hjul är inte så noga, men fordon på fyra och två hjul har alltid spelat hårdare, högre och härligare på hjärtats strängar. Intresserad av allt som är intressant i världen. Första cykeln? En metallic-blå GX 2000 med halvmeters limp-sadel. Sedan en TBG, en Miyata, en Bridgestone, ett par Bottechia, en Kona... Och det var innan intresset fick verkshöjd på allvar. Skriver mest om prylar. För det är roligast.

Lämna en kommentar