Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

BLOGGMENY
Annons
Annons
Annons
Annons

Mavic:s nya kolfiberhjul

Mavic introducerade häromdagen Ksyrium Pro Carbon SL C och Cosmic Pro Carbon SL C, vilka är det franska företagets första hjul med fälg helt tillverkad i kolfiber. Tidigare hjul har haft ett bromsspår i aluminium för att hantera friktionsvärmen som uppstår när man bromsar. Om man skulle fråga Mavic varför det tagit så lång tid för dem att ta klivet upp till full-kolfiberhjul, så skulle de uppge säkerheten som ett tungt vägande skäl.

Skärmavbild 2016-03-18 kl. 09.51.57

Genom sin närvaro på tävlingar i form av Mavic Neutral Support, har de sett vad extrem värme kan göra med kolfiberfälgar. Hartset – ´resin´ – som fixerar kolfiberarken är känslig för värme. Resin kan börja smälta vid de temperaturer som man utsätter fälgen för under långa utförslöpor.  Mavic säger att man under långa utförslöpor kan se temperaturer på uppemot 200 grader, en temperatur som är kritisk för hartset. Därför har de utvecklat en ny lamineringsprocess som heter TgMAX och som de säger är fullständigt säker upp till 200 grader. Mavic har replikerat den här bromsstressen genom att testa motsvarigheten av en 100 kilos cyklist som kör utför Mont Ventoux.

Fälgen mäter 17 millimeter internt (25 millimeter externt) vilket är en stor ökning jämfört med den tidigare modellen CC40 som bara var 13 millimeter. En ny frihjulsmekanism – Instant Drive 360 – med 40 tänder betyder att man gått från 12 grader till 9 och att man trampar mindre luft innan navet börjar driva. Systemvikten för hjulen är i högsta grad konkurrenskraftig med de största namnen på hjulscenen. Det mest glädjande är att Mavic nu står sig riktigt ordentligt mot Zipp, Hed och de andra hel-kolfiberhjultillverkarna.

Klicka över till Mavic:s hemsida för att läsa mer

Erol Orhun
Nyfiken, frågvis, vetgirig. Om allt och alla. Antal hjul är inte så noga, men fordon på fyra och två hjul har alltid spelat hårdare, högre och härligare på hjärtats strängar. Intresserad av allt som är intressant i världen. Första cykeln? En metallic-blå GX 2000 med halvmeters limp-sadel. Sedan en TBG, en Miyata, en Bridgestone, ett par Bottechia, en Kona... Och det var innan intresset fick verkshöjd på allvar. Skriver mest om prylar. För det är roligast.

Lämna en kommentar