Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

BLOGGMENY
Annons
Annons
Annons
Annons

Ny DuraAce-grupp med effektmätare

Under Eurobike Media Days passade branschgiganten Shimano på att lansera den senaste versionen av toppgruppen DuraAce. R9100 heter den mekaniska gruppen på Shimano-språk och dess elektriska motsvarighet heter R9150 (från och med nu finns ett versalt R innan sifferbenämningen för att indikera att gruppen är menad för Road – landsvägscyklar).

DA-R9100-composition

De största nyheterna:

  • Gruppen finns i en version med hydrauliska skivbromsar för Flat Mount-standarden. Och för första gången är det en dedikerad skivbroms för just DuraAce. Freeza-bromsskivorna är vidareutvecklade. Shimano säger att de sänkt bromstemperaturen med minus 30 grader.
  • En annan ´för-första-gången´ är att DuraAce-vevarmarna finns i en variant med en effektmätare. Töjningsgivarna – “strain gauges” – är monterade i vardera vevarm och sammankopplade med datahjärna fastsatt i högra vevarmens kedjehjul.
  • DuraAce är framöver fortfarande 11-delad med 5 olika kassetter.
  • Shadow-bakväxeln med Direct Mount-fäste kommer med enbart en längd på ´cagen´. Den täcker kassetter upp till 30 tänder vilket är två mer än tidigare.
  • De mekaniska fälgbromsarna är stadigare – Shimano uppger att kalipern är 43 procent styvare än tidigare.
  • Den elektroniska gruppen R9150 har en finess som först setts på Shimanos Di2-mountainbikegrupper: SyncroShift. Det innebär att du kan programmera systemet för att styras av ett växelreglage. Mappningen sköter sedan resten och hanterar samspelet mellan fram- och bakväxel.

DA

Vi tog en kort tur på den mekaniska varianten R9100 och det som slog oss – förutom hur solida och styva vevarmarna kändes – var det kortare ´slaget´som krävs för att växla. Shimano har reducerat växelreglagets ´stroke´ med 24 procent på det stora bladet och med 14 procent på den lilla växelknappen. Det var en tydlig förbättring. Bromsarnas prestanda var fullt godkänd. Vi hade velat prova den nya DuraAce-skivbromsen men Shimano hade inte den på plats. Det som verkar dela cykelentusiaster är utseendet på de nya vevarmarna. Shimanos PR-man Michael Wild sa att det tre-spretiga mönstret som syns på spindeln är det ikoniska mönstret för nya DuraAce. Vad tycker du?

 

 

Erol Orhun
Nyfiken, frågvis, vetgirig. Om allt och alla. Antal hjul är inte så noga, men fordon på fyra och två hjul har alltid spelat hårdare, högre och härligare på hjärtats strängar. Intresserad av allt som är intressant i världen. Första cykeln? En metallic-blå GX 2000 med halvmeters limp-sadel. Sedan en TBG, en Miyata, en Bridgestone, ett par Bottechia, en Kona... Och det var innan intresset fick verkshöjd på allvar. Skriver mest om prylar. För det är roligast.

Lämna en kommentar