Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Prylbloggen
Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Prylbloggen

Ny variant av Paul´s styrstam

Paul. En USA-baserad boutique-tillverkare av massa godsaker till våra tvåhjulade raringar. Däribland styrstammar. Pauls modell kallas Boxcar och är en kantig, knubbig och alldeles bedårande klump metall. Förra året började de tillverka en riktigt kort variant av Boxcar-styrstammen. Blott 35 millimeter lång och estetiskt en modern neoretro-blinkning, särskilt i polerad aluminium.

Men nu har vinden vänt. Långt är längre än öh… kort. Så, Paul drog igång CNC-maskinen igen och i andra änden ploppade det ut en Boxcar. En 110 millimeter lång Boxcar:

En fullkomligt gorgeös liten spegelpolerad tingest. De hårda fakta äro som lyder:

Svart, silver, guld. Eller som ovan – totalt, j-vla mega-polerad. Som PB skulle beställa sin. Framfräst ur ett stycke aluminium, modell 2024 i Chico, Kalifornien. Paul säger att det kostar mycket mer att maskinera tjugi-tjugoett jämfört med 6061, men att det i slutändan ger en styrstam som ska vara märkbart styvare än de flesta konkurrenters stammar. Thomson et al? Vikt? 203 gram. Styren med diameter 31.8 är kompatibla och detta dras fast dikt an mot styrstammen med Torx-bultar av dimension T25. En numera vanlig storlek i cykelbranschen.

Frågan är om Boxcar fungerar – utseendemässigt… – i längre “räcer-utförande”. Estetiken blir lite som första generationens Porsche Panamera: “Om vi tar vår tvådörrars-911 i CAD-programmet och bara draaar ut den lite så får vi en helt ny fyrdörrars-911! Glüklichkeit! När är det lunch förresten??”. Amen ni fattar.

Läs mer på Pauls hemsida

Erol Orhun
Nyfiken, frågvis, vetgirig. Om allt och alla. Antal hjul är inte så noga, men fordon på två och fyra hjul har alltid spelat hårdare, högre och härligare på hjärtats strängar. Intresserad av allt som är intressant i världen. Första cykeln? En metallic-blå GX 2000 med halvmeters limp-sadel. Sedan en TBG, en Miyata, en Bridgestone, ett par Bottechia, en Kona... Och det var innan intresset fick verkshöjd på allvar. Skriver mest om prylar. För det är roligast.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.