Prylbloggen
Svenska Cycling Plus
Prylbloggen

Nytt från Rose

Rose är en av de största cykelmärkena som är inriktade på att saluföra sina produkter över internet. Ergo är prissättningen konkurrenskraftig och cyklarna väl specade. Ett bra exempel är den nya generationen av landsvägscykeln X-Lite.

Skärmavbild 2018-01-19 kl. 10.29.09

Rose säger att man har nått samma aerodynamiska prestanda hos X-Lite som för märkets aerocyklar. Ett imponerande påstående. Särskilt då komforten hos X-Lite – med det svagt sluttande toppröret, sänkta sadelstagen, sviktande sadelstolpe i kolfiber – tillsammans lovar maximal prestanda med anständig komfort. Modellen X-Lite 6 väger in på blott 760 gram för ett ramset – helt i linje med vad som förväntas av en ram som är basen för en skarp tävling- eller träningshoj.

Rose X-Lite 6 med Shimanos toppgrupp DuraAce Di2 och hydrauliska skivbromsar
Rose X-Lite 6 med Shimanos toppgrupp DuraAce Di2 och hydrauliska skivbromsar

Nya X-Lite kommer saluföras i två olika kvaliteér av kolfiber. Ingångspris är 2299 euro och plattformen kommer i både traditionellt fälgbromsat- (max 28 millimeters däck) som skivbromsat-utförande (max 30 millimeters däck.

Rose X-Lite 4 med Shimanos senaste Ultegra-grupp med elektriska växlar
Rose X-Lite 4 med Shimanos senaste Ultegra-grupp med elektriska växlar

Notera också en ny logotype och en förenklad namnstruktur (tack Rose – äntligen!). Och lite siffror på denna nya tingest…

x_lite_lp_rahmen_en_1

Läs mer på Rose:s hemsida. En intressant reflektion är att X-Lite 4 finns i en variant kallad Power. Den modellen kommer från fabrik med Shimano:s nya egentillverkade vevarmsbaserade effektmätare FC-9100-P med 50/34-klingor och fin-fina Mavic Cosmic Pro Carbon SL-hjul:

Rose X-Lite 4 Power med Shimanos Ultegra-grupp kittad med elektriska Di2-växlar, snabba och styva kolfiberhjul och Shimanos egna effekmätare FC-9100-P
Rose X-Lite 4 Power med Shimanos Ultegra-grupp kittad med elektriska Di2-växlar, snabba och styva kolfiberhjul och Shimanos egna effektmätare DuraAce FC-9100-P. Vikt: 6.9 kilo. Pris: 54000 kronor.
Erol Orhun
Nyfiken, frågvis, vetgirig. Om allt och alla. Antal hjul är inte så noga, men fordon på två och fyra hjul har alltid spelat hårdare, högre och härligare på hjärtats strängar. Intresserad av allt som är intressant i världen. Första cykeln? En metallic-blå GX 2000 med halvmeters limp-sadel. Sedan en TBG, en Miyata, en Bridgestone, ett par Bottechia, en Kona... Och det var innan intresset fick verkshöjd på allvar. Skriver mest om prylar. För det är roligast.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.