Prylbloggen
Svenska Cycling Plus
Prylbloggen

Skivbroms för Canyons landsvägscyklar

Den tyska online-kungen Canyon kommer att erbjuda hydrauliska skivbromsar för alla tre linjer med landsvägscyklar: aeroracern Aeroad, allround-racern Ultimate och komfort-racern Endurace. Canyon har retats med skivbromsutrustade landsvägscyklar tidigare, men då bara för en relativt dyr toppmodell av Endurace.

Den stora nyheten är att man nu kan köpa en skivbroms-kittad landsvägs-Canyon hela vägen ned till vardera linjes instegsmodell.

Skärmavbild 2016-12-16 kl. 13.13.15

Canyon Aeroad CF SLX 8.0 Disc med Shimano Ultegra-grupp. 42.999 kronor. Racer-raket.

 

Skärmavbild 2016-12-16 kl. 13.31.44

Canyon Ultimate CF SL Disc 8.0 i färgkombinationen Roadster Brown. 20.499 kronor. Elegant.

 

Skärmavbild 2016-12-16 kl. 13.32.47

Endurace CF SL Disc 8.0 med Canyon:s komfort-sadelstolpe VCLS 2.0 och Shimano 105-grupp och Shimanos ST-BR 505 skivbromsar för 19.499 kronor. Konkurrenskraftigt. Färgkombinationen heter Stormgreen.

Vi har tidigare skrivit om skivbromsarnas intåg på landsvägssidan av cykelvärlden och Canyon:s steg att erbjuda ´disc´-cyklar för alla sina linjer med asfaltscyklar är ett styrkebesked och tydlig markör åt vilket håll det lutar framöver. Har man en gång provat en ordentligt inställd och luftad hydraulisk skivbroms så har man svårt att ta klivet tillbaka till fälgbromsar. Kom också ihåg att detta enbart är början av integrationen mellan skivbromsar och landsvägscyklar. Shimano:s standard Flatmount är elegant och nättare än Postmount som är ett arv från mountainbikevärlden. Aerohjuls-konstruktörer ges mer fria händer när de inte behöver ta hänsyn till en bromsyta som ska ges plats för på fälgsidan. För att inte nämna all värme som genereras vid bromsning.

Skivbromsar – hydrauliska sådana – är framtiden.

Läs mer på Canyon:s hemsida

Erol Orhun
Nyfiken, frågvis, vetgirig. Om allt och alla. Antal hjul är inte så noga, men fordon på två och fyra hjul har alltid spelat hårdare, högre och härligare på hjärtats strängar. Intresserad av allt som är intressant i världen. Första cykeln? En metallic-blå GX 2000 med halvmeters limp-sadel. Sedan en TBG, en Miyata, en Bridgestone, ett par Bottechia, en Kona... Och det var innan intresset fick verkshöjd på allvar. Skriver mest om prylar. För det är roligast.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.