Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

BLOGGMENY
Annons
Annons
Annons
Annons

Sunn är tillbaka

Franska Sunn är en numera rätt bortglömd tillverkare. En gång för inte så vansinnigt länge sedan var Sunn-Chipie ett av de absolut största stallen i världscirkusen downhill. I stort sett varenda en av åkarna var en världsmästare – en multipel världsmästare. Cedric Gracia, Ann-Caroline Chausson och Nico Vouilloz är namn som fortfarande skapar ringar i cykelvärldens ankdamm.

Efter några svåra år och ett par konkurser så är nu Sunn tillbaka med ett intressant program av hojar.

I dessa grusiga tider så är det extra kul att se en 700c-cykel med en mångbottnad verkshöjd. Sunn Special heter den och är en jonne för både asfalterat som icke-asfalterat cyklande. Alltså en hoj som inbjuder till körning enligt devisen `groad´ – Gravel och Road sammanbakat. Eller som Sunn själva skriver:

“A performance-based endurance bike for all types of road.”

Kolfiberram och gaffel av High Modulus Toray T700/800/900-fibrer med genomgående axlar i dimension 12 millimeter designad runt Mavic:s Speed Release-snabbkopplingar, flatmount-skivbromsar modell Shimano Ultegra BR805 160-skiva fram och 140 bak med den senaste Shimano Ultegra 8000-gruppen i Di2-utförande och styre, styrstam och sadelstolpe från amerikanska Zipp. Puh. En aptitretande anrättning.

En särskilt intressant detalj är den snygga spacer-lösningen för styrstammen. Ingen kan väl ha undgått hashtagen #slamthatstem. En styrstam ska ligga monterad dikt an mot styrrörets översta kant. Det är estetiskt “rätt”.  Det vanliga sättet är att använda mellanlägg i form av spacers för att täcka upp utrymmet mellan styrstam och ram. Sunn har löst denna mindre eleganta lösning med att istället konstruera ett sätt att variera höjden på styrröret. Detta görs med plastdistanser och det snygga med detta är att styrstammen alltid ter sig vara fastdragen i “botten” – mot styrlagret. Dessutom är Di2-boxen gömd innanför plastlådan. Två starka plus tycker vi. Finns det något fulare än en fin cykel med en halv decimeter med spacers och en svart elektronikhjärna med sladdar under styrstammen?

 

Sunn Special Finest
Sunn Special Finest

 

Vi måste bara ta med den här mountainbiken också. Sunn:s XCO-hoj Shamann, ser helt unik ut. Först trodde vi på redaktionen att det är en hardtail, en mountainbike med bara framdämpning. Men den där skarpa knycken på sadel”röret” döljer faktiskt en dämpare för bakhjulet. Nedan syns toppmodellen i Shamann-programmet som – naturligtvis – heter Finest. Denna kolfiber-modell är idel påklädd med toppdelar: SRAM 12-delad Eagle med Boost-nav, RockShox SID WorldCup-gaffel med Deluxe-dämpare, Mavic Crossmax Pro Tubeless-hjul och ett urval av RaceFace trevligaste cockpit-delar rundar av. Behöver vi skriva att det – självklart – är en 29:a?

 

Sunn Shamann Finest
Sunn Shamann Finest

 

 

Sunn Rage S1
Sunn Rage S1

Sunn:s e-mtb heter Rage/Charger. Ett fantastiskt elektrifierande namn! Rage S1 är utrustad med elmotor från tyska Brose som ger hela 90 newtonmeter som betvingar i stort sett varenda kulle i hela Norden. Batteriet är också tillverkat i Tyskland av BMZ.

Läs mer – särskilt märkets historia med Max Commencal bakom rattarna är intressant – på Sunn:s hemsida.

En trevlig intervju med Commencal finns här. Den är från 2013 men ger en inblick i Sunn från start till konkurs och omstart.

Erol Orhun
Nyfiken, frågvis, vetgirig. Om allt och alla. Antal hjul är inte så noga, men fordon på fyra och två hjul har alltid spelat hårdare, högre och härligare på hjärtats strängar. Intresserad av allt som är intressant i världen. Första cykeln? En metallic-blå GX 2000 med halvmeters limp-sadel. Sedan en TBG, en Miyata, en Bridgestone, ett par Bottechia, en Kona... Och det var innan intresset fick verkshöjd på allvar. Skriver mest om prylar. För det är roligast.

Lämna en kommentar