Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Prylbloggen
Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Prylbloggen

Supersnabb Specialized får skivor

Förra säsongen introducerade Specialized sin mest aerodynamiska landsvägscykel hittills – Venge ViAS. Det kaliforniska företagets spjutspets mot en framtid där deras aero-landsvägscyklar arbetar luften på ett effektivare sätt. Med hjälp av brittiska McLaren – känt från Formel1-cirkusen – nådde de sina mål. Med en Rider First-konstruerad ram som utvecklades och förfinades i företagets egna vindtunnel i bortåt 1000 timmar, så var den seriöst hal och snabb.

Men cykeln var från början tänkt att vara utrustad med hydrauliska skivbromsar. Cykelsportens övervakande organ UCI ändrade sig i frågan att tillåta den här sortens bromsar i sanktionerade tävlingar och det ledde till att Venge ViAS först lanserades med traditionella fälgbromsar. Även om de var en modern tolkning tillverkade av Specialized och monterade på ett för vinden “osynligt” sätt.

Men nu känner Specialized att marknaden (om än inte proffsklungan) är mogen för en skivbromsutrustad variant av ViAS. Ramen med genomgående axlar (100×12 fram – 142×12 bak) behåller samma form som sitt fälgbromsade syskon. En intressant aspekt är att Specialized uppger en ramvikt som ligger 200 gram lägre än för ViAS med fälgbromsar. Detta leder till att styvhet-vikt ration går upp. Vilket är bra.

Läs mer om Specialized:s moderna landsvägscykel här

Om du som undertecknad är nyfiken på detaljerna, så står ViAS för ´Venge integrated Aero Solution´…

Erol Orhun
Nyfiken, frågvis, vetgirig. Om allt och alla. Antal hjul är inte så noga, men fordon på två och fyra hjul har alltid spelat hårdare, högre och härligare på hjärtats strängar. Intresserad av allt som är intressant i världen. Första cykeln? En metallic-blå GX 2000 med halvmeters limp-sadel. Sedan en TBG, en Miyata, en Bridgestone, ett par Bottechia, en Kona... Och det var innan intresset fick verkshöjd på allvar. Skriver mest om prylar. För det är roligast.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.