Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Prylbloggen
Svenska Cycling Plus
Prylbloggen

Team Sky:s nya Pinarello

Italienska Pinarello drog häromdagen skynket från sitt nya flaggskepp, Dogma F10. F10 tar över efter den tidigare F8 (som introducerades i maj 2014) och som fram till nu har varit Pinarello:s bäst säljande cykel, någonsin. Men från och med nu är det alltså Dogma F10 som toppar den italienska firmans modellprogram.

pinarello-dogma-f107_0-1484044285202-1y29wis2w9xtn-630-354
Pinarello Dogma F10 – Team Sky:s nya tävlingscykel

Man har valt evolution framför revolution och målet har varit att sänka vikten, förbättra styvhet och aerodynamik. Lättare sagt än gjort. Men med utgångspunkt i F8, har man inspirerats av tempocykeln Bolide och Bolide HR: nederröret är konvext för att tillsammans med en liten vattenflaska utgöra en mer aerodynamisk helhet. Detta ska minska aerodynamisk ´drag´med 12.6 procent. Med hjälp av CFD och FEA har man sett över hela ramen ur ett aerodynamiskt och funktionellt perspektiv.

pinarello-dogma-f105_0-1484044285199-j1p9lqn74q5-630-354
Pinarello Dogma F10: gaffeländarna har en särskilt aerodynamisk utformning

 

Pinarello Dogma F10: särskild Team Sky-lack med vita och blåa fartlinjer
Pinarello Dogma F10: särskild Team Sky-lack med vita och blåa fartlinjer

Pinarello säger att en 53 centimeters-ram (rå, omålad) är 6.3 procent lättare och 7 procent styvare. Vikt: 820 gram.

13 storlekar mellan 42 och 62 centimeter, med en centimeters-gap mellan de mest populära storlekarna.

Ramen är förberedd för elektriska eller mekaniska växlar – att skifta mellan olika grupper är enkelt med Pinarello:s Think 2-system.

Ramen är assymetrisk – ramens mitt är förskjuten med två millimeter mot drivlinan för en styvare ram och drivlina – Pinarello uppger sju procentig ökning.

Läs mer på Pinarello:s hemsida

 

Erol Orhun
Nyfiken, frågvis, vetgirig. Om allt och alla. Antal hjul är inte så noga, men fordon på två och fyra hjul har alltid spelat hårdare, högre och härligare på hjärtats strängar. Intresserad av allt som är intressant i världen. Första cykeln? En metallic-blå GX 2000 med halvmeters limp-sadel. Sedan en TBG, en Miyata, en Bridgestone, ett par Bottechia, en Kona... Och det var innan intresset fick verkshöjd på allvar. Skriver mest om prylar. För det är roligast.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.