Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

BLOGGMENY
Annons
Annons
Annons
Annons

Trek Fuel EX för 2017

Trek:s populära Fuel har uppdaterats inför nästa år. Trek har städat upp i sitt modellprogram där många modeller fanns med både 650b- och 29-tumshjul. Trail-favoriten Remedy har renodlats med ett öga mot enduro och kommer enbart levereras med 27.5-hjul. Fuel EX 29 har därför vässats för att vara en mer aggressiv stigcykel och för att kliva in i det utrymme som Remedy 29 upptog.

 

Skärmavbild 2016-07-05 kl. 11.03.46

Fuel EX 29 har givits lite mer slaglängd – en centimeter upp från förra året till 130 millimeter. Mino Link medger att man justerar geometrin mellan ett Hög- och Låg-läge. I det lägsta läget är styrvinkeln nere på 67 grader. Stadigt, tryggt, säkert. Korta kedjestag och lågt vevlager ger en lekfull karaktär som inbjuder till att attackera stigen. Vilket vi kan intyag när vi fick prova den nya Fuel EX i Squamish, Kanada i förra månaden.

En annan intressant utveckling är det raka nederröret ´Straight Shot´ som är nyckeln till att ramen är så mycket styvare än till och med Trek:s Enduro-hojar från förra säsongen. Att det ser bättre ut är också en trevlig bieffekt… Nederröret skyddas från den snurrande gaffelkronan genom styrlagersystemet ´Knock Block´.

Fuel EX är konstruerad kring de nya Boost 110/148-navstandarden och Trek fortsätter med sitt beprövade dämpsystem  med ABP (fjädringen blir inte inaktiv när man bromsar), Full Floater (dämparen är monterad mellan två rörliga punkter – kedjestagen och dämplänken) och RE:Aktiv-shimsad dämpare är andra tekniker som återkommer i vässad form.

Läs mer på Trek:s hemsida

 

Erol Orhun
Nyfiken, frågvis, vetgirig. Om allt och alla. Antal hjul är inte så noga, men fordon på fyra och två hjul har alltid spelat hårdare, högre och härligare på hjärtats strängar. Intresserad av allt som är intressant i världen. Första cykeln? En metallic-blå GX 2000 med halvmeters limp-sadel. Sedan en TBG, en Miyata, en Bridgestone, ett par Bottechia, en Kona... Och det var innan intresset fick verkshöjd på allvar. Skriver mest om prylar. För det är roligast.

Lämna en kommentar