Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

BLOGGMENY
Annons
Annons
Annons
Annons

Veckans gravelhoj

Söndagens cykel för varje-väg med underbart eller uschligt underlag kommer från inhemska Crescent – mer specifikt deras Zepto Pro. Crescent som brukade införliva lite pepitarutor varstans på sina cyklar, är numera renrakade från dem. Tacksamt skulle en del säga. Men de orangea fälten signalerar ändå tydligt att det är cykel från en av Sveriges äldsta tillverkare som kommer rullande.

Crescent Zepto Pro
Crescent Zepto Pro

Studerar man geometrin så visar den på stack/reach som ligger till grund för en vägvinnande sittställning. Stacken är ett par centimeter lägre än för en traditionell komfortracer och det är gott så. Crescent har kompenserat med en styrstam med positiv vinkel – och en stack spacers – för att få upp styret en aning. Detta är en god fördel med en traditionell styrstam och ett separat styre: för en liten slant går det enkelt att laborera med längd, bredd och form på stam och styre för att nå just din bästa sittställning. Trenden mot integrerade styrstammar och styren i ett sammanbakat kolfiberpaket minimerar vikt och luftmotstånd. Men priset för detta är – bortsett från den rent plånboksmässiga smärtan – att man inte längre kan experimentera med olika dimensioner av cockpit-komponenter. Prylbloggen har till exempel ett 46 centimeter brett styre på sin personliga landsvägsracer av storlek Medium. Och PB skulle gladeligen testa ännu bredare styren. Traditionellt monteras styren mellan 42 till 44 centimeter på en LVG av denna storlek…

YNC6C1__01_zepto-pro_orange_front-1

Vilka andra detaljer på Zepto är intressanta? Växelvajer och bromsslangar är dragna internt i ramen. Rent! Både för utseendet och driften. Drivlinan är en så kallad Oneby, 1x etc från SRAM modell Rival. Transmissionen består alltså av ett främre kedjehjul i samarbete med en kassett som sträcker sig över 11-42. Skivbromsarna är hydrauliska – tack – och kniper om bromsskivor som mäter 160 millimeter. Ram och gaffel då? Tillverkad av kolfiber. Sadel, sadelstolpe, styre, styrstam? TEC. Hjul? Däck? TEC. Trettiotre millimeter. Vikt? 9.5 kilo. Låt oss spekulera – inte alltför vilt – att det med lätta metoder går att dämpa den siffran… Genomgående axlar? Vi vet inte. Crescent nämner inget om det i produkttexten, men efter att ha studerat fotona på Crescents hemsida, gissar vi att framgaffeln är av sådan typ. Bakhjulet? Oklart. Vad som är klart är att Zepto är en rejäl hoj till ett skonsamt pris med mycket goda förutsättningar för att uppgraderas snabbare, roligare och ballare. Prylbloggen skulle börja med att befria hjulen från innerslangar…

Läs mer på Crescents hemsida

Erol Orhun
Nyfiken, frågvis, vetgirig. Om allt och alla. Antal hjul är inte så noga, men fordon på fyra och två hjul har alltid spelat hårdare, högre och härligare på hjärtats strängar. Intresserad av allt som är intressant i världen. Första cykeln? En metallic-blå GX 2000 med halvmeters limp-sadel. Sedan en TBG, en Miyata, en Bridgestone, ett par Bottechia, en Kona... Och det var innan intresset fick verkshöjd på allvar. Skriver mest om prylar. För det är roligast.

Lämna en kommentar