Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

BLOGGMENY
Annons
Annons
Annons
Annons

Veckans gravelhoj

Kona. Ett märke som en gång i tiden hette The Bicycle Group. Hade ett fåtal hardtails i stål och titan. Företaget växte. Freeride gjorde en enorm köttbulle och landade med ett gigantiskt plask i cykelbassängen. Stinky blev, var och är ett modellnamn som är intimt förknippat med folket i Kanada. Få är de som cyklade utför trappor kring 2000 som inte själv hade en “Stink” eller kände någon som kände någon som hade en. Prylbloggen hade själv två.

Men det var då och nu är nu och Stinky är inte längre en cykel som finns på programmet. Kanske var Kona lika bakbundna som tacksamma över den där “faux-bar”-hojen? Spekulationer en sen söndag. Inte heller den söta lilla klunkern Humu verkar få vara med på skeppet Kona längre… Här är förra årets modell uppgraderad med 29:or och skivbromsar. 

Söndagens grushoj heter Rove och tillverkas av folket på K. Nytt för i år är att det finns en premium-version – Rove LTD – som är tillverkad av lätta, smidiga och delikata Reynolds 853-rör. Framför allt – framför allt – går det enkelt att spankulera in hos din lokale Kona-handlare och provcykla, prova ut och beställa ett exemplar. Många av de retina-retande hojarna från Amerika som PB har skrivit om är en aning svåra att komma över här i Norden. Så icke Kona.

Kona Rove
Kona Rove

Kona LTD – toppversionen av Rove: Reynolds 853-rör, Kona kolfiber-gaffel 100×12 millimeter med fäste för flat mount-ok, WTB KOM i25 TCS-hjul, SRAM Force 1 11-växlad drivlina och plumpa WTB Horizon TCS 650x47c-däck som undertecknad kan intyga har en aptit på alla underlag du kan stöta på bredvid en asfalterad väg. Fin lack också. Bara trampa och gasa ut i myllan.

Kona Rove LTD
Kona Rove LTD
Erol Orhun
Nyfiken, frågvis, vetgirig. Om allt och alla. Antal hjul är inte så noga, men fordon på fyra och två hjul har alltid spelat hårdare, högre och härligare på hjärtats strängar. Intresserad av allt som är intressant i världen. Första cykeln? En metallic-blå GX 2000 med halvmeters limp-sadel. Sedan en TBG, en Miyata, en Bridgestone, ett par Bottechia, en Kona... Och det var innan intresset fick verkshöjd på allvar. Skriver mest om prylar. För det är roligast.

Lämna en kommentar