Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

BLOGGMENY
Annons
Annons
Annons
Annons

Veckans gravelhoj – 3T Strada Pro

Gerard Vroomen – mannen, myten, legenden. Karln som ligger bakom innovationer från Cervélo, 3T och Open. En disruptor och konstruktör bakom många paradigmskiften inom cykelbranschen sedan mitten av 90-talet.

3T Strada Pro

Under Eurobike Media Days förra säsongen provade Prylbloggen 3T Strada Team. En högintressant hoj som i en och samma jonne smälte samman många kontemporära koncept: 1X, aero, breda däck och skivbromsar. Strada Team var en ytterst aptitlig anrättning och en måhända en fingervisning om hur morgondagens landsvägscykel kan ta sig ut. Från vissa delar av cykelmedia hördes det mummel om att den kanske var ett steg för långt. Men vi ställer oss på den positiva sidan. Valfrihet är bra och mer valfrihet är bättre. Typ.

Och nu har alltså 3T lanserat en mindre dyr variant av Strada Team kallad Strada Pro. Se nedan:

3T Strada Pro

Förutom att vara lackerad i blått, till skillnad från Strada Team i rött (samma hoj som Juan-Antonio Flecha kör sina recon på under mellaninslagen nu under Giro d´Italia för övrigt), så har den samma finesser som sin storebroder. Alltså, samma aerodynamik, styvhet och styrka men med en aningen tyngre layup (plus 130 gram). Drivlinan är signerad SRAM Force 1 med ett vevparti som är förberett för effektmätare från Quarcq. Hjulen är 3T:s egna Discus C35 Pro. Hjulen tar förövrigt däck upp till 30 millimeter, men Vroomen själv har en intressant utläggning kring hur de har resonerat kring däcksstorlek:

One spec probably requires some explanation: the tire. As you may know the Strada was designed around 28 millimeter tyres. Those wanting the plushest ride may opt for 30mm, those wanting more clearance (if you ride on muddy roads a lot) for 25mm. But 28mm is the sweet spot. Yet our spec shows a 25mm tire. BUT: that is the number on the label, which as we have explained before has little to do with the actual width. These tires fit very wide on this rim, so the 25mm tire actually fits much closer to a 28mm tire than the “28mm” tire would (which fits more like a 31mm tire).

Pris? runt 5000 euro enligt ovanstående spec. Vart kan man få mer info i Sverige? I Stockholm, på CykelCity
Erol Orhun
Nyfiken, frågvis, vetgirig. Om allt och alla. Antal hjul är inte så noga, men fordon på fyra och två hjul har alltid spelat hårdare, högre och härligare på hjärtats strängar. Intresserad av allt som är intressant i världen. Första cykeln? En metallic-blå GX 2000 med halvmeters limp-sadel. Sedan en TBG, en Miyata, en Bridgestone, ett par Bottechia, en Kona... Och det var innan intresset fick verkshöjd på allvar. Skriver mest om prylar. För det är roligast.

Lämna en kommentar