Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

BLOGGMENY
Annons
Annons
Annons
Annons

Veckans gravelhoj

Veckans cykel med hunger på grus härstammar från Miami. Sun Bicycles såg dagens ljus redan 1971 och existerade lite utanför cykeluniversumets radar i en massa år. Men folket bakom Sun kände att tiden var mogen att ta nästa steg med en ordentlig hemsida och ett rejälare grepp om sin närvaro på marknaden.

Skärmavbild 2017-10-29 kl. 19.18.31

Som om det behövs med en så pass fin och genomtänkt neo-retro-cruiser-klunk som REVMX. Klunkers är baserade på gamla Schwinn från anno dazumal och har de senaste åren ökat i popularitet. Enpetat med breda styren och ofta trampbroms. Tungt? Javisst. Och en cykel som är väldigt enkel och robust. Man förstår varför pionjärerna som skapade embryot för MTB-sporten under 70-talet, hade så kul när de rände nedför Mt. Tamalpais. Ge järnet och håll hårt i styret! Det var sådana här cyklar som de upptäckte äventyret på utanför staden – längs med grusvägar och skogstrails.

Skärmavbild 2017-10-29 kl. 19.18.55

Och ett utmärkt, uppdaterat, exempel på den här typen av cyklar är just REVMX. Modellen har ett klassiskt, o-växlat cruiser-utseende med det karakteristiska extra toppröret och ett ordentligt styre att ty sig till när det går undan som mest. Ögnar man igenom spec-listan för cykeln så är det hjulstorleken som sticker ut. Klunkers tar oftast 26-tumsdäck – om ramen och gaffeln ifråga är en customhistoria byggd mot någon av de senaste Plus-varianterna av gummiringar. REVMX har hjul och däck som mäter 650b och det är en intressant uppdatering av ett recept som honats av tidens tand. Och ta inte offens av cykelns rätt rudimentära spec. Prylbloggen ser ett utmärkt chassi som tigger om att uppgraderas med stadigare/lättare/ballare delar allteftersom originalkomponenterna slits ut. Vevparti och sadel skulle PB lajna upp för utbyte relativt kvickt… Sa vi att cykeln bara kostar 300 dollar? 

 

 

 

Erol Orhun
Nyfiken, frågvis, vetgirig. Om allt och alla. Antal hjul är inte så noga, men fordon på fyra och två hjul har alltid spelat hårdare, högre och härligare på hjärtats strängar. Intresserad av allt som är intressant i världen. Första cykeln? En metallic-blå GX 2000 med halvmeters limp-sadel. Sedan en TBG, en Miyata, en Bridgestone, ett par Bottechia, en Kona... Och det var innan intresset fick verkshöjd på allvar. Skriver mest om prylar. För det är roligast.

Lämna en kommentar