Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

BLOGGMENY
Annons
Annons
Annons
Annons

Veckans gravelhoj – Niner MCR 9 RDO

Så var då cirkeln sluten. Igen. Heldämpade 700c-hojar är ännu en gång en grej. Under 90-talet tillverkades det en del kreativa cyklar med mekanisk svikt för Paris-Roubaix – Bianchi till exempel. RockShox hade en gaffel enkom för landsvägscyklar som hette samma sak som tävlingen som kallas Monumentet. Gilbert Duclos-Lassalle vann P-R back-to-back i början på 90-talet tillsammans med en fjädergaffel från RockShox. Early adoptern Greg LeMond som aldrig satte sig på tvären för att pröva en mojäng som kunde ge honom en fördel var naturligtvis intresserad av racer-boing:

lemond90

Här är Bianchi:n förresten:

ccs-62657-0-65383700-1428734661

Lite agrikulturell om än utlistisk konstruktion. Notera RS-gaffeln och märkets signaturlack celeste.

Men i alla fall. Då var då och nu är revolverar det mesta kring grus, bekvämlighet och trevnad och därför kanske en heldämpad grusis kanske kan vara en lösning. Niner tror så och visade upp den hr mock-upen nyligen under SeaOtter i Staterna:

MCR9RDO_Prototype-3-Edit-590x393

Yepp. Det är en hel del som händer på denna jonne: tubeless, breda och härliga däck, DI2, flatmount, hydrauliska skivbromsar, inte 1X, en partypost (sänkstolpe), inverterad Rock Shox RS-1 och så bakfjädringen vars dämpare skyddas från skräp, smuts och annat bös med en stänkskärm.

En imponerande anrättning säger vi. Men bubblet på nätet ställer frågor som när man egentligen bara ska börja hoja helstel/framdämpad MTB-29:a på gruset istället? Har vi redan passerat den gränsen? Crossovern mellan de olika genrena är rakbladstunn. Precis som vi gillar det.

Läs mer på Niner:s hemsida

Erol Orhun
Nyfiken, frågvis, vetgirig. Om allt och alla. Antal hjul är inte så noga, men fordon på fyra och två hjul har alltid spelat hårdare, högre och härligare på hjärtats strängar. Intresserad av allt som är intressant i världen. Första cykeln? En metallic-blå GX 2000 med halvmeters limp-sadel. Sedan en TBG, en Miyata, en Bridgestone, ett par Bottechia, en Kona... Och det var innan intresset fick verkshöjd på allvar. Skriver mest om prylar. För det är roligast.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.